Nabrat nebo vyrýsovat – měl bych nejdříve nabrat svaly nebo se zbavit tuku?

Nejdříve rychlá rekapitulace…

  • Člověk, který chce nabrat, má za cíl nabírání svalové hmoty.
  • Člověk, který chce rýsovat má za cíl zbavit se tuku.
  • Pro dosažení co nejlepších výsledků, skutečný cíl při nabírání je nabrat svaly a udržení nabírání tuku na minimum (při nabírání svalů vždycky naberete i nějaký ten tuk). Zatímco při rýsování je cíl zbavit se tuku a udržet si nabranou svalovou hmotu. Pokud to uděláte špatně jako spousta lidí, skončíte při nabírání svalů také s přebytečným množstvím tuku nebo pří rýsování ztratíte příliš mnoho nabrané svalové hmoty.
  • Člověk by měl správně střídat fáze nabírání a rýsování dokud není tak svalnatý nebo vyrýsovaný jak sám chce.

Z toho nyní vyplývají 2 otázky.

  1. S kterou fází bych měl začít? Mám první nabírat nebo rýsovat?
  2. Jak dlouho bych měl pokračovat v dané fázi před přejitím do druhé?

Mám první nabírat svaly nebo rýsovat?

V tomto případě je potřeba zvážit jeden faktor, na kterém záleží více než na všech ostatních…

Jaké je vaše současné procento tělesného tuku?

Jak již bylo řečeno, při nabírání svalové hmoty vždy naberete i nějaký tuk.

Vaše dieta a trénink jsou klíčové faktory pro optimální poměr nabírání svalů a tuku, ale je ještě něco dalšího zde co hraje významnou roli: vaše současné procento tělesného tuku. Proč? Protože…

Čím více tělesného tuku máte, tím je horší štěpení kalorií a vaše tělo je více náchylné na ukládání nadbytečných kalorií ve formě tělesného tuku na místo svalů.

Nehledě na to, že čím více tuku máte na začátku nabírání svalů, tím více tuku budete mít na jeho konci. Mimo toho budete muset strávit delší čas rýsováním a tím přijdete o více svalové hmoty ( platí stejné pravidlo-pří nabírání naberete i nechtěný tuk a při rýsování přijdete o trochu svalové hmoty. Cíl je držet nárůst tuku a úbytek svalů v jednotlivých fázích na minimu)

Zábavné, že?

Pro tyto a další důvody, začít s nabíráním ( a tím vytvořením kalorického přebytku potřebného pro tvorbu svalové hmoty) když už máte nadměrné množství tělesného tuku je recept pro pohromu.

Ideální stav pro nabírání svalů je když jste trochu vyrýsovaní .Jak moc konkrétně? Nemusíte mít na břiše ,,pekáč buchet,, nebo něco podobného. Ale v podstatě čím vyrýsovanější, tím lepší.

  • Pro muže to obvykle znamená kolem 10-13% tělesného tuku ( nebo méně).
  • Pro ženy 19-23% tělesného tuku (nebo méně).

Začít s vyššími hodnotami může samozřejmě fungovat také, jen to může zbrzdit dosažení optimálních výsledků.

Nikdo ale ve skutečnosti nezná svoje procento tělesného tuku

Nicméně jelikož většina lidí nemá ponětí jaké je jejich skutečné množství tělesného tuku a typické metody (online kalkulačky, digitální váhy s měřením tuku a další) jsou neúčinné, průměrný člověk nebude doopravdy vědět, jestli je v optimálních hodnotách množství tělesného tuku.

Takže jedna rada. Svlékněte se a podívejte se do zrcadla. Nebo se vyfoťte. Vypadáte jako někdo, jehož hlavní cíl by měl být zbavení se nadbytečného tuku nebo nabírání svalů?

Odpověď najdete níže….

Mám již nadbytečný tělesný tuk

Pokud si opravdu myslíte, že již máte nadbytek tuku, nejlepší věc, kterou můžete udělat je začít rýsovat a zbavit se přebytečného tuku.

To neznamená, že máte přestat s posilovacím tréninkem, dokud nezhubnete. Měli byste vždy pokračovat s posilováním. Pomůže to trochu se ztrátou tuku a hlavně je to jediný způsob jak si udržet nabranou svalovou hmotu a sílu.

Jsem přiměřeně štíhlý

V tomto případě můžete začít s nabíráním svalové hmoty.

Později se můžete zaměřit na opravdové vyrýsování, až budete mít nějaké svaly na odkrytí.

Začněte správně, dělejte to chytře,střídejte,opakujte

A takto to funguje. Podle vašeho současného množství tělesného tuku se rozhodněte,zdali začít první rýsovat nebo nabírat. Čímkoliv začnete,ujistěte se, že používáte správnou dietu a cvičební program a že neskončíte nabráním přebytečného tuku při nabírání a neztratíte příliš mnoho svalové hmoty při rýsování.

Po dosažení požadovaných výsledků přejděte do druhé fáze a dělejte to samé. V závislosti na tom kolik svalů chcete nabrat nebo kolik tuku se zbavit můžete proces opakovat podle potřeby.

Až skončíte s vaším vysněným tělem…vyhráli jste!

Autor: Jay

Přeložil: Bob