Potraviny a trávení

Dnes se podíváme na to, jak to je s trávením jídla, jak probíhá a proč je to pro nás dobré a důležité vědět.

Také si osvětlíme několik mýtů o stravování jako je četnost nebo časové rozložení jídla.

Čas trávení je u každého člověka jiný. U zdravého dospělého jedince to je mezi 24 až 72 hodinami. Když se najíme, jídlu zabere přibližně 6 až 8 hodin něž projde přes žaludek a tenké střevo. Poté pokračuje do tlustého střeva, kde se absorbuje voda a zbytek živin. K vylučování nestrávených zbytků potravy z tlustého střeva dochází přibližně za 24 hodin.

Zde můžete vidět, jak zdlouhavý a náročný je to proces pro naše tělo. Tady přichází první mýtus-potřeba jíst každé 2 hodiny. Lidé, kteří mohou benefitovat z tak častého příjmu jídla jsou pouhá hrstka z běžné populace. Jedná se především o lidi s extrémně rychlým metabolismem a pak sportovce, převážně kulturisty a strongmany. Ti to dělají ne, že by se jim chtělo (spousta z nich přiznává, že jíst tak moc a často není žádná zábava), ale protože musí, aby splnili jejich potřebný denní kalorický příjem. Stejně tak můžete vidět, jak je kolikrát přeceňované a příliš se řeší načasování jídla kolem tréninku (předtrénikové a potréninkové jídlo). Když se najíte 2 hodiny před cvičením, nemusíte už do sebe cpát další věci těsně před tréninkem (záleží na intenzitě tréninku) a stejně tak ne hned po, protože budete stále trávit a vstřebávat živiny včetně cukrů, tuků a bílkovin ještě dobu po tréninku. Tak si nedělejte příliš hlavu s nějakým potréninkovým oknem, ale pouze s tím, co máte doma aby Vám netáhlo domů a neplatili jste zbytečně hodně za topení. Výjimku také tvoří lidé, kteří musí například ze zdravotních důvodů udržovat stálou hladinu cukru v těle.

Takto pravidelný příjem potravy není nutný a jde o pouhý výmysl moderní doby. Dejte tělu čas na řádné strávení všech přijmutích živin, abychom z toho vytěžili, pokud možno co nejvíce. Trávení v našem těle probíhá autonomně (nezávisle na naší vůli) a když budeme do sebe tlačit další a další jídlo za sebou, tělo nebude mít dostatek času na zpracování a rozklad potravy kterou přijmeme.

Teď si řekneme, jak jídlo putuje naším tělem.

Nejdříve jídlo vložíme do úst.

Žvýkáním se rozmělní na malé kousky a tím zvětší svoji celkovou plochu (to pomáhá trávicím enzymům v tenkém střevě pro lepší absorpci živin).

Pak jídlo putuje dál jícnem do žaludku.

V žaludku se jídlo dále rozloží pomocí žaludečních šťáv a trávicích enzymů.

Takto vzniklá kašovitá směs pokračuje do první části tenkého střeva nazývané dvanáctník, kde se neutralizuje, než vstoupí dál do tenkého střeva.

Jídlo následně přejde do lačníku. Tato část tenkého střeva je zodpovědná za většinu vstřebávání nutričních látek. Děje se tak skrz stěnu střeva, kde jsou živiny distribuovány dále do krve a lymfy.

Zbytek potravy pokračuje do tlustého střeva. Tam se vstřebají zbylé vitamíny a minerály a také voda. Nestrávené části jídla jsou vyloučeny konečníkem z těla ven.

Potraviny – časy trávení:

Voda: okamžitě (na prázdný žaludek)

Džusy (ovocné, zeleninové): 15–20 minut

Ovoce: 20-30 minut

Zelenina: 30-60 minut

Nízkotučný sýr: 90 minut

Cottage cheese: 2 hodiny

Tvrdý sýr: 4 hodiny

Obiloviny: 90 minut

Ryby: 40-60 minut

Kuře: 1,5-2 hodiny

Krůta, krocan: 2-2,5 hodiny

Hovězí, jehněčí: 3-4 hodiny

Vepřové: 4,5-5 hodin

Ořechy a semena: 2-3 hodiny

Vajíčka: 30-45 minut

Pár zajímavostí na závěr…

Slinivka, játra a žlučník pomáhají při trávení jídla.

Když byste natáhli tenké střevo dospělého člověka, měřilo by přibližně 6 metrů.

Jídlo putuje jícnem rychlostí okolo 60 cm za sekundu.

Nejméně času v žaludku stráví sacharidy, potom bílkoviny a nejdéle tuky.

Kyseliny v žaludku jsou dost silné na to, že by dokázaly rozleptat ocel nebo zinek.