Dieta vs život: jak se vyrovnat s různými situacemi, které mohou zkomplikovat vaši dietu

 

Snažíte se zhubnout, vybudovat svaly nebo prostě jen vylepšit (či si udržet) váš tělesný stav a zdraví? Pak jediná a nejdůležitější věc je dodržovat správně sestavený jídelníček. Na tom by nebylo nic těžkého. Jenže ne vždy máte úplnou kontrolu nad vším, co jíte 100 % času.

Pokud byste byli jediní, kteří rozhodují o tom, co budete jíst, a jako jediní si připravovali jídlo a ujišťovali se o tom, že vaše porce odpovídají zásadám zdravé výživy, a stejně tak kdybyste si mohli hlídat a počítat všechno, čím se po celou dobu stravujete, a tohle dělali 24 h denně, 7 dní v týdnu, držení diety by pro vás bylo snadné. Bohužel většina z nás si to nemůže dovolit, protože jsou v životě situace, které ať už chceme či ne, naruší ideální stravovací návyky a jejich pravidelnost.

Jako například stravování se mimo domov, večírky, dovolené, rodinná setkání, různé zvláštní příležitosti, práce, škola a tak dále. Všechny tyhle události nepředstavují zrovna vhodné situace, když se snažíte stravovat určitým způsobem. Nicméně se do nich dostáváme celkem často.

Svým způsobem představují něco jako souboj mezi životem a dietou. A jak se s takovými situacemi vypořádat, když se chcete stravovat vhodně, ale zároveň si užívat život jako normální člověk a nejíst sám doma ve sklepě s váhou na jídlo?

Podle mě jsou jenom 4 možnosti, jak se se situacemi, které ohrožují vaši dietu, vypořádat. Jelikož jsem si zkusil všechny, tak vám o každé řeknu z první ruky. Takže, jak takové scénáře vypadají?

1.Dopřáváte si a nic neřešíte.

V tomto případě život vyhrává nad dietou a samozřejmě v její neprospěch. Pokud patříte sem, pak pro vás platí následující body:

  • Hodíte dietu za hlavu a s čistým svědomím si dáte, cokoli si zamanete a to v jakémkoli množství bez ohledu na to, jak správně byste měli jíst.
  • Jíte ukázkově celý týden, ale během pár hodin všechno dokonale pokazíte.
  • Po takových situacích máte obvykle problémy se vrátit zpátky ke správným stravovacím návykům.
  • V takových situacích se nadobro vrátíte ke svým starým stravovacím návykům.
  • Kvůli vašemu „požitkářství“ v různých okamžicích se pravděpodobně nikdy nebudete schopni důsledně stravovat podle nějakého jídelníčku.

Každému asi dojde, že tohle je ten nejhorší scénář ze všech. Mnoho lidí, kteří si ho vyzkouší, se následně rozhodne začít se více věnovat vhodné dietě a stravovacím návykům, protože s tímto přístupem ničeho nedosáhnou.

Z mé vlastní zkušenosti vím, že tenhle přístup je rozhodně nejzábavnější, ale jen krátkodobě. Co se týče držení diety, hlídání si váhy, celkového zdraví a vašeho vzhledu, tak jde o nejhorší variantu, která není vhodná pro nikoho.

2.Jste posedlí dietou tak, že se nikdy neodměníte.

Toto je případ, kdy dieta zvítězí nad životem, a normální život tak jde úplně stranou. Jedná se o úplný opak předchozího scénáře. Patříte-li sem, pak:

  • Jste naprosto posedlí tím, co jíte a kolik toho sníte.
  • Pokaždé si bez vyjímky počítáte kalorie a gramy.
  • Když k vám přijdou hosté na návštěvu, odběhnete do jiné místnosti, abyste si mohli zvážit porci vašeho jídla.
  • Na oslavách si na mobilu vyhledáváte informace o kalorické hodnotě dortu.
  • Přestože přijde objednaná pizza, vy si ji nedáte. Místo toho si vytáhnete vlastní krabičku s připraveným jídlem.
  • Po jídle sledujete ostatní pochutnávat si na dortu, zatímco je ujišťujete, že si opravdu nedáte ani kousek.
  • Chvílemi máte pocit, že jste lepší než ostatní, protože nikdo není tak zásadový ohledně diety, jako jste vy.
  • V extrémních případech vás vaše posedlost dietou dovádí až k vyhýbání se lidem a společnosti. Často se raději neúčastníte společenských událostí, protože ta mohou ohrozit vaše dietářství.
  • V hodně extrémních případech můžete skončit s poruchami příjmu potravy a nemusíte si to ani uvědomovat.

S tímto mám asi nejhorší zkušenosti. Ačkoli jsem neskončil s žádnou poruchou příjmu potravy a ani jsem nepřizpůsoboval život jídlu, rozhodně jsem byl ten, co vytáhne vlastní krabičku s jídlem, zatímco ostatní si dávají něco jiného. Díval jsem se na ostatní, jak si vychutnávají dezert. A dokonce jsem byl i ten, co na večeři o díkůvzdání musel mít na stole váhu na jídlo.

Dlouho jsem se chtěl, aby moje stravování bylo naprosto dokonalé 100 % času a dělal jsem cokoli pro to, aby to tak bylo. Na tom by nebylo nic tak špatného, naopak spousta lidí by měla mít zaujmout podobný přístup, aby neskončila u scénáře č. 1 (požitkář). Ale všeho s mírou a nemělo by se to přehánět ani u tohto přístupu.

Přestože je tato varianta asi ze všech nejnudnější, pokud ji nedovedete do extrémů, můžete s ní účinně zvládat vaši dietu. A jak jsem již zmiňoval, pro mnoho lidí je tento přísnější přístup právě nejvhodnější. I já jsem s ním byl roky spokojený.

A naopak, jsou i lidé, kterým by tento styl nevyhovoval. Ne každému sedí to, že tento scénář je přísnější a postrádá na zábavě. Navíc spoustu lidí přivede tento styl k posedlosti dietou. Z toho důvodu, nejsem ani pro ani proti. Prostě pro někoho tato možnost je a pro někoho není.

3.Dopřejete si a pak to vyrovnáte. A opačně.

Tady nebudeme mít žádného vítěze v bitvě dieta vs život. Je to vyrovnaný zápas, ovšem pouze pokud to nedotáhnete do extrémů.

  • Víte, že se dostanete do nějaké situace, která ovlivní vaše stravování, proto se připravíte tak, že předtím sníte o něco méně (o pár stovek) kalorií, než byste snědli normálně. A večer si můžete dovolit zase o něco více (o pár stovek) kalorií, aniž byste nějak ohrozili vaši dietu. Neomezujete se počítáním kalorií, jen vaši stravu zpočátku omezíte a večer si bez černého svědomí dáte něco energeticky vydatnějšího.
  • Ze začátku dne váš jídelníček není zrovna ideální (například příliš kalorií a málo bílkovin), takže po zbytek dne se ho snažíte vyrovnat (sníte proto méně kalorií a více bílkovin). Ale neobtěžujte se detaily, prostě jen odhadnete, co vám ve stravě chybělo a jak to nahradíte.
  • Stává se vám, že třeba celý den (nebo i několik dní) se nestravujete přímo ideálně a ani se vám to nedaří v průběhu dne nijak vyrovnat. Proto se to snažíte vykompenzovat další den či dny. Například v sobotu toho sníte více, než byste měli, proto v neděli snížíte energetický příjem. Takže ve finále se nic nestane, protože v průměru bude váš energetický příjem za každý den optimální.
  • V různých situacích se nijak výrazně neomezujete, prostě si dopřejete, ale přesto tím nezničíte vaši dietu.

Tenhle případ je v podstatě vhodný pro většinu lidí, jen je důležité pochopit, že jde pouze o menší překročení energetického příjmu. To znamená, že během dne nesníte o 1000 kalorií méně, díky čemuž vyhladovíte natolik, že se večer se přejíte k praskutí. Tenhle přístup funguje jedině, když během dne sníte o pár set kalorií méně než obvykle a ten samý počet kalorií doplníte večer, takže všechno vyrovnáte. Rozhodně byste ale měli zachovat zdravou střídmost.

Takže když s tímto přístupem naložíte správně, pak můžete využít výhody přechozích dvou scénářů a vyhnout se jejich stinným stránkám. Užijete si a zároveň si dopřejete jídlo, které byste si normálně nedali (nebo se najíte více než normálně), ale to nevadí, protože tím neporušíte dietu natolik, aby to na vás mělo dopad. Navíc se můžete odměnit kaloričtějšími jídly, aniž byste se museli cítit vinni. Ale pozor, s ničím se to nemá přehánět, takže ani tady byste to neměli dohnat do extrémů. A právě to pro někoho může být těžké a z toho důvodu tento přístup není vhodný pro každého.

4.Dopřejete si, ale s rozumem.

Život vyhraje nad dietou, ale tentokrát to není na úkor diety, pokud to nijak nepřeženete.

  • Uvědomujete si, že z 95 % poctivě dodržujete dietu, takže si čas od času sníte o pár set kalorií navíc nebo si dáte nějaké jídlo, které byste normálně nesnědli, ale vás ani vaši dietu to nijak neovlivní, protože to nepřeženete.
  • Víte, kolik si můžete dopřát, poznáte, kdy máte dost a dokážete se ovládat.
  • Rozumně si dopřejete, nicméně máte daleko od scénáře č. 1, kde byste bez kontroly zhltli všechno, na co přijdete.

To už zní lépe, že? Tenhle scénář dokonce vypadá jako nejlepší ze všech. A ano, pro některé také je nejvhodnější. Ale (tohle je celkem velké ale) v tomhle případě musíte mít pevnou vůli a sílu, abyste se ovládli a dopřáli si jenom umírněně a jednou za čas. Pokud tohle zvládnete, pak právě tenhle přístup je pro vás ten pravý. Pokud ne, tak brzy skončíte jako požitkář ze scénáře č. 1.

Upřímně si myslím, že hodně lidí právě postrádá to, co je potřeba, abyste nepřekročili určitou hranici a nedostali se tak do prvního bodu. Pro mnohé to dopadne tak, že si dají o trochu více a příště zase více a nakonec skončí u svých starých stravovacích návyků a k dietě se už nevrátí.

Co tedy zvolit a jak to řeším já?

Když bych vám měl poradit, jak se vyrovnat s různými situacemi, zatímco jste na dietě, řekl bych vám, abyste zkombinovali všechy 4 scénáře a z každého si vzali to nejlepší.

Nicméně pokud jste typ člověka, kterému nejvíce sedne druhý scénář (přísná dieta), pak to pro vás bude to nejlepší. Jestliže máte pevnou vůli a sílu, kterou potřebujete pro čtvrtý scénář (dopřávat si s rozumem), pak zvoltě tento. A třetí scénář, který je kombinacích druhého a čtvrtého, zase může vyhovovat jiným lidem.

Když přijde na to, co je nejlepší přímo pro vás, a řekl bych i pro většinu lidí, je držet se diety, ale zároveň si čas od času něco dovolit a odměnit se.

Já osobně začal s prvním scénářem (jedl jsem a nezajímalo se o to, co jím a kolik), a jak si asi dokážete představit, nevedlo to k ničemu dobrému. Následně jsem se z toho přesunul k druhému scénáři (posedlost zdravím) a to u mě fungovalo dobře několik let. Nicméně za posledních pár let, jsem postupně začal přecházet z druhého scénáře ke kombinaci č. 3 a 4, takže jsem si jídla připravoval a držel dietu, ale zároveň jsem si s rozumem dopřál i něco nedietního.

Takhle jsem spokojený, protože tento přístup je uvolněnější a také zábavnější. Pokud všechno dělám tak, jak mám z 95 %, pak se nic mému tělu, dietě ani zdraví nestane, když se ve zbytku od toho odchýlím. To je moje osobní zkušenosti a názor na věc.

Na závěr věřím, že vám tenhle článek pomohl zjistit, co pro vás bude fungovat nejlépe.