Hnědá rýže vs. bílá rýže – která je skutečně lepší?

Pro běžného člověka jsou tyto dvě jídla lehce srovnatelná a verdikt je znám již delší dobu. Hnědá rýže je přírodní/zdravá a výživnější, zatímco bílá rýže je průmyslově zpracovaná, obsahuje méně živin a tak dále.

Takže pokud zkoušíte zhodit tuk nebo nabrat svaly nebo jen jíst zdravě, hnědá rýže by měla být mnohem lepší volba než rýže bílá.

Zní to správně, že? Nyní si pojďme ukázat, že je to nesmysl

Rozdíl v glykemickém indexu

Glykemický index (GI) rozděluje jídlo podle toho, jak rychle a jak vysoko zvedá hladinu krevního cukru. Čím vyšší má jídlo GI, tím rychleji bude stráveno a rychleji/více zvedne hladinu krebního cukru. A naopak čím menší hodnota GI bude, tím méně a pomaleji zvedne hladinu krevního cukru.

Z tohoto důvodu se jeví stravování podle GI indexu (konzumace jídel s nízkých GI a vyhýbání se jídlům s vysokým GI) jako skvělý nápad na všechno od zbavování se tuku, kontrolu pocitu hladu,prevenci cukrovky a další.

Bílá rýže má vyšší GI hodnotu než rýže hnědá. Většina lidí to ví a to je nejčastější důvod proč se hnědá rýže jeví jako lepší volba.

A je to pravda? Ano. I přesto že, rozdíl v glykemickém indexu může někdy být u různých odrůd rýže (dlouhozrnná, krátkozrnná, basmati, jasmínová, atd..) méně podstatný, než si většina lidí myslí.

Ale bez ohledu na to, který druh rýže porovnáváme, hnědá rýže má má z hlediska glykemického indexu výhodu nad bílou rýží. O tom není žadný pochyb.

O čem lze ale pochybovat je to, jestli celá tato věc s glykemickým indexem má opravdu takový význam v praktickém životě. Ve většině případů nemá. Zde je proč…

Opravdu tak záleží na glykemickém indexu?

Hodnota GI je u jídla podstatná, když je konzumováno samostatně po noci bez jídla. A to je případ kdy toto jídlo ovlivní vaší hladinu krevního cukru-když je to PRVNÍ a JEDINÉ jídlo které sníte po několika hodinách spánku bez jídla.

Zde jsou dva důvody proč GI hodnota jídla ztrácí na významu v praktickém využití.

1. Jezení rýže jako prvního jídla po probuzení? Pravděpodobně ne.

Ve většině případů když jíte rýži (nebo jiné jídlo), jste již konzumovali nějké jídlo DŘÍVE během dne.

Proč na tom záleží? Protože nyní jsou ve vašem trávícím systému další jídla a to zpomalí rychlost trávení všech ostaních jídel snědených následovně.

Takže bílá rýže (nebo hnědá) kterou jíte k večeři se bude trávit pomaleji (a tím bude mít menší vliv na váši hladinu krevního cukru) než udává její GI index díky jídlu, které jste snědli předtím během dne.

2. Konzumace jídla odděleně? Pravděpodobně ne.

V běžném životě je dost nepravděpodobné, že obyčejný člověk bude jíst jednotlivá jídla odděleně.

Myšleno,že normální člověk nesní talíř samotné bílé rýže a nic jiného ( scénář založený na GI indexu).

Ptáte se, proč na tom záleží? Protože když jíte rýži spolu s dalším jídlem, všechno se mění. Nyní už nezáleží na jednotlivém jídle, ale jídle jako celku.

Bílkovinytuky, vláknina atd. obsažené v ostaních jídlech výražně snižují GI index/rychlost trávení celého jídla a tím i význam rozdílu jestli byla součástí jídla bílá nebo hnědá rýže.

Takže jídlo s bílou rýží+vlákninou ( např.zelenina ) nebo tukem (olej nebo ořechy) nebo bílkovinou (třeba kuře) nebo vším dohromady bude mít MNOHEM MENŠÍ glykemický index a bude se trávit MNOHEM POMALEJI než jídlo se samotnou bílou nebo hnědou rýží.

A jídlo s bílou rýží+vláknina/tuk/bílkovina vs jídlo s hnědou rýží+ stejná vláknina/tuk/bílkovina se bude ve skutečnosti trávit stejnou rychlostí a ovlivní vaší hladinu krevního cukru naprosto stejně.

Jednoduše řečeno, pokud přidáte další jídla, druh rýže se stává irelevantni. Bude se trávit pomaleji bez ohledu na druh rýže, který jíte.

Vláknina,bílkoviny,mikroživiny a anti-živiny

Další oblast, kde se tvrdí, že hnědá rýže má velkou výhodu před rýží bílou je nutriční hodnota. Hnědá rýže má více vlákniny, bílkovin a dalších zdravých složek. Naproti tomu bílá rýže má pouze,,prázdné kalori,, s minimální nutriční hodnotou.

Takže pokud je zde jedna věc, na které se všichni mohou shodnout, je to, že hnědá rýže suveréně poráží bílou v této oblasti. Správně?

Správně!?!?!?

Ne tak docela. Ve skutečnosti si jsou téměř rovny nebo hnědá rýže jen stěží poráží bílou. Snězte malé množství brokolice nebo hrášku spolu s vaší bílou rýží a dostanete stejné ne-li větší množství vlákniny ve vašem jídle.

Co se týče obsahu vlákniny a bílkovin (spolu s kalorickou hodnotou a obsahem sacharidů/ tuků), který je často používán jako definice rozdílu mezi hnědou a bílou rýží, skutečnost je taková, že je téměř identický.

A jakoukoliv nepatrnou výhodu má hnědá rýže proti bílé ( např.1 gram bílkovin navíc), tato výhoda nebude mít žadný podstatný význam na vaši dietu.

Pokud se snažíte přidat více bílkovin a/nebo vlákniny do vaší diety, nejlepší volba pro vás je zkombinovat rýži s kuřetem (nebo nečím podobným) a zeleninou. Je to pouze nápad. Teď se bude vaše jídlo trávit mnohem pomaleji,bude mít menší vliv na vaší hladinu krevního cukru a poskytne vám potřebné množství bílkovin a vlákniny( a další mikroživiny).

Mikroživiny a anti-živiny

Takže vláknina a bílkoviny nepředstavují tak velký nutriční rozdíl mezi hnědou a bílou rýží jak se často uvádí. Ale co ostatní mikroživiny (různé vitamíny a minerály), které obsahuje hnědá rýže a bílá ne?

K tomu čtyři věci…

  1. Bílá rýže je v podstatě hnědá rýže, která má odstraněny její vnější vrstvy a právě tato vnější slupka obsahuje různé mikroživiny. Když je při zpracování tato vrstva odstraněna, mnoho těchto mikroživin je odtraněno také. Z tohoto důvodu má hnědá rýže výhodu nad rýží bílou.
  2. Nic z toho nebude mít vliv na ztrátu tuku, růst svalů a podobně. Zatím pouze argumentujeme, které jídlo je nutričně výhodnější, ne které bude mít více pozitivní nebo negativní dopad na stavbu vašeho těla. Protože na to mikroživiny nemají žádný podstatný vliv.
  3. Mnoho druhů bílé rýže se prodává ,,obohaceno,, což v podstatě znamená,že potravinářská firma přidala zpátky některé mikroživiny, které byly ztraceny během procesu zpracování.
  4. Anti-živiny.

Bílá rýže má dokonce stejný nebo lepší nutriční přínos a také má lepší účinnost v zadržování dusíku než hnědá rýže. To proto, že vláknina a fytáty které hnědá rýže obsahuje, fungují jako anti-živiny snižující vstřebatelnost mikroživin (vitamíny a minerály) které obsahuje.

Stravitelnost

Nemluvíme zde o rychlosti trávení. To jsme už probrali. Mluvíme o vaší schopnosti strávit jídlo.

Pokud jde o to,která rýže může způsobit méně trávicích problémů jako je plynatost,nadýmání,křeče,zácpa,průjem atd…bílá rýže vítězí nad hnědou.

Je to jedno z nejlépe snášených jídel na světě.

Samozřejmě mnoho lidí nemá s trávením různých druhů rýže žádné problémy. V těchto případech je tato výhoda irelevantní.

Ale pro lidi, kteří mají trávicí problémy nebo různé alergie je tato výhoda podstatná.

Jak tedy poznáte, jestli máte nějaké problémy s hnědou rýží (nebo jakýmkoliv jiným jídlem)? Zkuste toto:

  1. Jezte toto jídlo nepřetržitě několik týdnů a ponechejte vaši dietu stejnou…a sledujte.
  2. Potom, odeberte toto jídlo z vaší diety na několik následujících týdnů a ponechejte vaši dietu stejnou…a sledujte.
  3. Poté zařaďte toto jídlo na několik týdnů zpět do vaší diety a nechte vaši dietu beze změn…a sledujte.

Takže co se stalo? Zaznamenali jste nějaké rozdíly? Cítili jste se lépe s tímto jídlem nebo bez něj? Nebo vše zůstalo naprosto stejné?

Pokud se vše zdálo naprosto stejné, s daným jídlem nebo bez něj, je to v pořádku a pokračujte v jeho konzumaci.

Jestliže jste ale zaznamenali, že se cítíte lépe bez tohoto jídla nebo hůře s ním, měli byste ho jíst méně nebo ho nejíst vůbec.

Ačkoliv rýže obecně je pokládána za jedno z nejméně problémových jídel, faktem zůstává, že hnědá rýže může způsobit zažívací problémy pro někeré lidi, zatímco u rýže bílé je to velice nepravděpodobné.

Obsah arsenu

A hele, další věc, které má hnědá rýže více než bílá! A tentokrát to není nic dobrého.

KAŽDÁ rýže obsahuje nějaké množství arsenu stejně tak jako spousta dalších věcí, které denně jíme (ovoce,zelenina,obiloviny,atd.)

Jde jen o to, že rýže obsahuje mnohem více arsenu než ostatní potraviny.

A hnědá rýže obsahuje daleko více arsenu než rýže bílá.

Proč tomu tak je? Ta vnější vrstva hnědé rýže, která obsahuje všechny ty živiny, které dělají hnědou rýži lepší než bílou, také obsahuje zvýšené množství arsenu.

Další otázka, která se naskytuje je,jaká ryzika to představuje. Je to něco čeho se obávat? Nebo to je důvod vyhýbat se hnědé rýži a jíst raději bílou? Upřímně je těžké na tyto otázky odpovědět, protože toho nevíme mnoho a tak nezbývá než si udělat vlastní úsudek a rozhodnout se sami.

Pro někoho, kdo jí pravidelně velké množství rýže může být tato zpráva další důvod proč upřednostnit bílou rýži před hnědou.

Osobní volba

Jestli dané jídlo skutečně máme rádi či nikoliv.

Který druh rýže vám chutná více? Jak se vám jí v kombinaci s ostanímy jídly?

Odpověď může být důležitější, než si myslíte. Tady je příklad.

Vemte si někoho, kdo si myslí, že hnědá rýže chutná odporně. Nyní mu řeknětě,že aby zhubnul nebo byl zdravý, je to jediný druh rýže, který může jíst, protože je výhodná pro dosažení jeho cíle zatímco bílá ryže dosažení tohoto cíle škodí (což je samozřejmě naprostý a úplný nesmysl).

Nyní tento člověk nutí a přemáhá sám sebe k pravidelnému jezení jídla, které ve skutečnosti nemá rád. Takže i kdyby hnědá rýže poskytla úžasné výhody nad bílou, tyto výhody by byly brzy potlačeny faktem, že nevydrží na dietě, kterou nesnáší.

A pokud jste to nikdy nedělali, nutit se jíst jídlo, které nemáte rádi se stane nečím co nesnášíte. Nebo se dokonce rozvine v poruchu stravování.

Lidé často řeší věci jako glykemický index a podobně, ale zapomínají, že klíčem ke zlepšení těla je dodržování diety. A klíč k dodržení diety je její přispůsobení vaším konkrétním potřebám a prioritám tak, aby pro vás byla co nejpříjemnější a udržitelná jak je potřeba.

Která je lepší: Bílá rýže nebo hnědá rýže?

Takže jaký je závěr?

Existují nějaké rozdíly mezi bílou a hnědou rýží? Ano, určitě.

Jsou tyto rozdíly tak výrazné, aby způsobily zásadní změny ve stavbě těla  nebo zdravotního stavu? Ne.

Která je tedy lepší? Je to věc osobních potřeb a priorit (trávení, obsah arsenu, atd.). Na zbytku nezáleží. Jezte tu, kterou máte raději a která nejlépe vyhovuje vašim potřebám.

Pokud je to bílá rýže, v pořádku. Pokud hnědá, skvělé. Jestli obě, úžasné.

Autor: Jay

Přeložil: Bob