Leptin, ghrelin a hubnutí

 

Je to děsivá statistika: Většina lidí, kteří drží dietu a zhubnou, naberou ztracená kila do roka zpět.

To nezní příliš přívětivě.

Proč se tak děje? Inu, existuje mnoho důvodů.

Jeden velký důvod je ten, že lidé vidí „dietu” jako krátkodobé řešení a ve skutečnosti nechtějí změnit svoje návyky.

Další důvod je, že naše tělo má chuť na jídlo a také hormonální regulační mechanismy hmotnosti, které se snaží udržet dlouhotrvající homeostázu (stabilní vnitřní prostředí). Když budeme přijímat méně energie (ve formě jídla) než vydáme naším bazálním metabolismem a aktivitou, naše tělo mám, způsobí hlad.

Obecně se naše tělo nechce změnit. Má rádo, když vše zůstane tak jak je. Pokud zkusíme něco změnit, tělo odpoví vyrovnávacími mechanizmy, například zrychlením našich chuťových hormonů.

Dva důležité hormony, které utvářejí náš apetit a pocit hladu jsou leptin a ghrelin.

Hormonální kontrola apetitu a tělesný tuk

Leptin a ghrelin jsou velkými hráči v regulaci apetitu a tudíž ovlivňují tělesnou váhu/tuk. Když dostaneme hlad, máme sklony jíst více. Když více jíme, nabereme váhu zpět.

Hormony leptin a ghrelin jsou periferní signály s centrálním efektem. Jinými slovy, jsou vylučovány v jiných částech těla (periferní), ale ovlivňují náš mozek (centrální).

Leptin je vylučován primárně v tukových buňkách, stejně tak v žaludku,srdci,placentě a kosterním svalstvu. Leptin snižuje hlad.

Ghrelin je primárně vylučován v žaludeční sliznici. Ghrelin zvyšuje pocit hladu.

Oba hormony odpovídají na to, jak dobře se stravujete; leptin obvykle také souvisí s tělesným tukem-čím více tuku máte, tím více leptinu produkujete. Tyto hormony aktivují váš hypotalamus ( část mozku o velikosti mandle).

A zde je jedna důležitá věc: leptin ,ghrelin a jejich signály souvisejí s obezitou.

Leptin

V roce 1994 si vědci všimli, že jeden druh geneticky upravené myši hodně jedl a byl obézní. Když vědci podali novou látku,leptin ,myši ztratili hmotnost.

Krátce na to, téměř každý, kdo se zajímal o výzkum tuku začal dělat výzkum leptinu.

V té době to byl svatý grál výzkumu obezity: protein, který udělal z tlusté myši hubenou. Skvělé! Prostě jen vyrobíme leptinové pilulky a všichni budou štíhlí, včetně myší.

Inu, jako většina věcí v biologii, s leptinem je to složitější.

Jak se ukázalo,leptinové injekce fungovali pouze na myších (a lidech) kteří měli genetický nedostatek leptinu-pouze okolo 5-10% obézních osob. Ostatních 90-95% nemělo to štěstí.

Jak leptin funguje?

Leptin se skládá z tukové tkáně a je vylučován do oběhové soustavy, kde putuje do hypothalamusu. Leptin řekne hypothalamusu,že máme dostatek tuku, takže můžeme jíst méně nebo přestat jíst. Leptin může také zrychlit metabolismus, nicméně v tomto tvrzení se výzkumy neshodují.

Obecně platí, že čím více tuku máte, tím více leptinu vytváříte, méně jíte a máte rychlejší metabolismus (eventuálně). A naopak, čím méně tuku máte, tím méně máte leptinu a tím více budete hladovější.

V podstatě, pro hubnutí platí — čím více leptinu máte, tím lépe.

Leptinová rezistence

Mysleli byste, že tlustí lidé nějakým zázrakem přestanou jíst nebo začnou hubnout, až bude jejich hladina leptinu dostatečně vysoká. Bohužel, může u nich vzniknout leptinová rezistence.

V tomto případě můžete mít hodně tuku, který vyrábí hodně leptinu,ale ono to nefunguje. Mozek neposlouchá. Žádný úbytek na apetitu. Žádný zrychlený metabolismus. Váš mozek si dokonce může myslet, že hladovíte, protože z jeho pohledu nemáte dostatek leptinu.Tak vám způsobí ještě větší hlad.

Je to začarovaný kruh.

Více jíte, ztloustnete.

Více tělesného tuku znamená více leptinu v tukových buňkách.

Příliš mnoho tuku znamená, že správná signalizace leptinu je narušená.

Mozek si myslí, že hladovíte a tak vás nutí jíst více.

Ztloustnete. Budete více hladoví.

Jíte více. Ztloustnete.

A tak dále.

Leptinová rezistence je podobná inzulínové rezistenci (a také sdílejí společné signalizační dráhy). Inzulínová rezistence se objeví, když je produkováno příliš mnoho inzulínu (například při dietě bohaté na jednoduché cukry), ale tělo a mozek přestali “poslouchat” účinky inzulínu.

Zajímavé je, že oba typy rezistence se společně objevují u obézních lidí, ačkoliv obézní muži, kteří mají tendenci k ukládání tuku v dutině břišní, mají vyšší hladinu inzulínu a ženy, které mají sklon k ukládání podkožního tuku, mají vyšší hladinu leptinu.

Další zajímavostí je, že fruktóza pravděpodobně ovlivňuje leptinovou rezistenci.

Existuje několik možných vysvětlení jak leptinová rezistence ve skutečnosti funguje. Jedna teorie říká, že se leptin nemůže dostat do hypothalamusu,protože proteiny, které ho dopravují přes hematoencefalickou bariéru, nefungují nebo tam nejsou, protože v mozkomíšní moku je nahromaděný leptin.

Bez ohledu na skutečný princip fungování, důležitá věc je ta, že po překročení určitého množství tělesného tuku může leptin zvýšit váš apetit a způsobit, že budete hladovější.

Ghrelin

Ghrelin byl objeven 7 let po leptinu, ale po zklamání z leptinu bylo nadšení mnohem menší.

Leptin je hormon, který je výsledkem nahromadění tuku a proto je dlouhodobým regulátorem tělesné hmotnosti. Zatímco ghrelin je krátkodobý regulátor typu- ,,Mám hlad, kdy budeme jíst?‘‘

Váš žaludek vytváří ghrelin,když je prázdný. Stejně jako leptin,ghrelin putuje do krve, projde přes hematoencefalickou bariéru a skončí ve vašem hypothalumusu,kde vám řekne, že máte hlad.

Hladina ghrelinu je vysoká před jídlem a nízká po jídle.

Pokud hubnete, chcete méně ghrelinu,abyste nebyly hladový. Jestli chcete přibrat, když jste hubení, potom chcete více ghrelinu — nebo aby zůstal vysoký, když jíte, takže sníte více.

Oba hormony regulují apetit a hlad a také homeostázu-v tomto případě tak, že vás udržují dostatečně nasyceny. Když zkoušíte zhubnout, vaše tělo pravděpodobně zareaguje změnou hladiny hormonů tak, abyste dostaly hlad.

Toto představuje výzvu pro lidi, kteří zkoušejí zhubnout a udržet si váhu a možná také vede k obávanému “jo-jo efektu „.

Diskuze a závěr

Největší překážka, které musí lidé, co hubnou čelit, je opětovné nabrání ztracených kilogramů.

Apetit je řízen spoustou složitých, vzájemně působících činitelů. Studie naznačují, že hormonální mechanismy mohou být rozdílné pro muže a ženy a mezi muži a ženami.

Tyto rozdíly můžou svědčit o rozdílném hormonálním prostředí u mužů a žen. Například:

Ghrelin je pravděpodobně ovlivněn růstovým hormonem, což je odlišné u mužů a žen.

Zdá, že leptin ovlivňuje reprodukci a plodnost u žen, která souvisí s množstvím tělesného tuku u žen. Ženy se jeví mnohem citlivější na hladinu leptinu než muži…pokud není mužům podáván estrogen.

Nosem inhalovaný inzulín působí na muže tak, že jsou méně hladoví a ubydou na váze, ale ženám způsobuje hlad a přírůstek tělesné hmotnosti…pokud není ženská hladina estrogenu nebo mužská hladina testosteronu nízká.

Nicméně také existují důležité rozdíly ve stejných skupinách. Někteří muži shodili na váze zatím, co jiní zpět přibrali. Stejně tak u žen.

To naznačuje že, signály letinu a ghrelinu u obézních lidí nemusí vždy pracovat způsoby jakými očekáváme. Obezita může narušit normální signalizaci apetitu.

Pravděpodobně je zde mnohem více k tomuto tématu a je potřeba další výzkum pro porozumění všech aspektů ztráty hmotnosti.

Mnoho faktorů při hubnutí

Tudíž se zdá, že existuje mnoho důležitých faktorů, které utváří úspěšné hubnutí.

Pokud hledáte zázračnou pilulku, která zastaví hlad a zbaví vás tělesného tuku, rovnou to vzdejte.

Metabolická endokrinologie se jeví pouze o trochu více komplikovanější než nukleární reaktor a operace mozku dohromady. Ne jediný hormon kontroluje tělesnou stavbu, apetit a hlad-a váš individuální hormonální profil může být relativně unikátní.

Co je také patrné, je že lidé, kteří při dietě ztratili více na váze, měli podstatnější změny v jejich apetitu. Byly pravděpodobně hladovější při shazování nadváhy.

Je dieta důležitá? Záleží na dietě?

Jak ukazují data, samotné krátkodobé diety nemají velký úspěch v dlouhodobém měřítku.

Makro nutriční složení těchto diet může být také relativní. Jsou poměrně nízké v obsahu bílkovin, středně v obsahu tuků a vysoké v obsahu sacharidů. Můžeme sledovat rozdílné hormonální účinky s nízko-sacharidovou, vysoce tučnou a proteinovou dietou.

Co můžu ještě udělat?

Některé studie naznačují, že užívání rybího oleje a dostatek spánku mohou zlepšit úroveň ghrelinu a leptinu.

Shrnutí

Mnoho navzájem se ovlivňujících hormonů utváří náš apetit a hlad. Několik různých faktorů působí na tyto hormony a ovlivňuje naše reakce na ně.

Takže pokud hledáte jednoduché řešení-nebo spoléháte na krátkodobou dietu jako na řešení-pravděpodobně budete zklamaní.

Ale je tady dobrá zpráva. Existuje několik věcí, které můžete udělat pro dosažení dlouhotrvající změny tělesné stavby:

Užívejte rybí tuk. Omega 3 mastné kyseliny jsou spojovány se snížením pocitu hladu.

Dobře spěte. Nedostatek spánku vede ke zvýšení ghrelinu a snížení leptinu stejně tak jako narušuje metabolismus glukózy a inzulínu.

Nenechte se odradit těmito studiemi. Jiné výzkumy ukazují, že je možné zhubnout a udržet si váhu —jen musíte udělat něco navíc než jen spolknout leptinovou pilulku nebo udělat pár jumping jacků (populární aerobní cvik). Patří sem změny v chování a zvycích, stravovacích návyků a pravidelné cvičení.

Pochopte, že když hubnete, můžete mít větší hlad. To je normální.

Jezte, hýbejte se a žijte….lépe.

Svět fitness může někdy být matoucím místem. Ale nemusí to tak být.