Superfood: Seznam superpotravin, které spalují tuk a pomáhají hubnout.

 

Už jste někdy viděli nějáký z těch úžasných seznamů superpotravin? Samozřejmě, že viděli. Každou chvíli se někde objeví nový a tak je těžké je přehlédnout.

C:\Users\Slavek\Desktop\o-SUPERFOODS-facebook.jpg

Superpotraviny ( superfoods) je termín pro pojmenování úzké skupiny potravin, které pro nás mají velice prospěšné vlastnosti oproti klasickým potravinám. Od zlepšení zdraví a prevence chorob, po rychlejší spalování tuků a snižování hmotnosti. Tyto superpotraviny jsou klíčem ke zlepšení naší celkové fyzické kondice a měly by být součástí naší stravy.

Po důkladném zkoumání seznamů superpotravin Vám přinášíme výběr těch nejlepších, nejúžasnějších, nejprospěšnějších, nejúčinnějších a nejzdravějších superpotravin,které kdy existovaly.

A nyní už k samotným superpotravinám…

4 nejlepší potraviny, které spalují tuk

1) žádné

2)jídlo

3)nespaluje

4)tuk

4 nejlepší jídla, která budují svaly

1)žádné

2)jídlo

3)nebuduje

4)svaly

3 nejhorší potraviny, po kterých nabíráte tuk

1)takhle

2)to

3)nefunguje

3 vzácné potraviny, které spalují břišní tuk

1)svatá

2)matko

3)boží!

A nyní zpět do reality…

Neexistuje jídlo, které způsobuje spalování tuků, zabraňuje ukládání tuků, buduje svaly, léčí nebo brání onemocnění.

I když vezmete kterékoliv potraviny ze všech těch úžasných seznamů superpotravin a budete je jíst každý den po zbytek vašeho života…přesto můžete být velice snadno obézní nebo nemocní se spoustou různých nemocí a chorob.

Ale jak je to možné, ptáte se.

Protože,,Superpotravina‘‘ je pojem, který ve skutečnosti neexistuje.

Název superpotravina není vědecký ani nutriční termín. Je to marketinkový termín.

Vznikl pro jediný účel-zaujmout vaši pozornost, donutit vás přečíst si o tom článek a utíkat si koupit ten zázrak, který změní vás život k lepšímu, jakmile ho začnete užívat.

Nevěříte? Nevadí. Pojďme si rozebrat 3 nejčastěji udávané vlastnosti a účinky superpotravin.

C:\Users\Slavek\Desktop\524004959-56a133073df78cf772685554.jpg

1)Spalují tuky

2)Pomáhají při hubnutí

3)Jsou zdravé, obsahují velké množství tělu prospěšných látek a mají spoustu úžasných vlastností pro naše zdraví.

Nyní se pojďme podívat na jednotlivé body…

1) Spalují tuk

Takže…ne.

Jediná věc, která způsobuje ztrátu tuku je kalorický deficit. To je celé. Přijměte méně kalorií, než potřebujete pro udržení aktuální hmotnosti a uložený tuk se začne spalovat jako alternativní zdroj paliva pro vaše tělo.

Takže navzdory tvrzení o schopnostech některých superpotravin spalovat tuky, žádná z nich tuto vlastnost nemá. Neobsahují nic ,,super‘‘ co by samo o sobě způsobovalo spalování tuků bez přítomnosti kalorického deficitu. A pokud je kalorický deficit přítomen? Stále to není žádná superpotravina,která způsobuje úbytek na váze, je to samotný kalorický deficit.

Dokud budete v kalorickém deficitu, můžete jíst, co chcete (nedoporučuje se, pouze pro zdůraznění) a stále budete hubnout.

Ano, doslova můžete jíst všechno to nezdravé jídlo z rychlého občerstvení a přesto zhubnete, pokud vytvoříte kalorický deficit pro vaše tělo.

Pokud je to pro vás těžko uvěřitelné, podívejte se na experiment profesora Marka Hauba, na tzv.,,tyčinkovou‘‘ dietu. Ten při ní zhubl 12 kilo za 2 měsíce a to jedl pouze sladkosti! A to jen proto, že vytvořil kalorický deficit pro svoje tělo.

Znamená to snad, že čokoládové tyčinky patří do seznamu superpotravin?

Ne. Pouze to znamená, že samotný kalorický deficit způsobuje úbytek hmotnosti bez ohledu na to, co jíte.

A stejně tak to funguje i obráceně-pokud budete přijímat více kalorií, než vaše tělo potřebuje, přiberete na váze bez ohledu na to, odkud tyto přebytečné kalorie pocházejí a to i kdyby byly všechny a pouze ze superpotravin.

Proč? Protože žádné jídlo neurčuje, jestli budete hubnout nebo přibírat. To dělá pouze celkové množství kalorií, které přijmete.

2) Pomáhají při hubnutí

C:\Users\Slavek\Desktop\Food-That-Helps-In-Weight-Loss.jpg

Které jídlo vám může pomoci zhubnout? To záleží na tom, co si pod pojmem ,,pomoc‘‘ představujete. Pokud máte na mysli jídlo, které spaluje tuk, tak žádné.

A co dál si u potravin můžeme představit jako pomoc při hubnuti?

Kontrola hladu

Dobrá, pokud myslíme jídlo, které nás více zasytí a tím nám brání v přejídání, tak ano. Bílkoviny a vláknina hrají v redukci hmotnosti velkou a podstatnou roli. A opět nezáleží na konkrétních zdrojích těchto živin, ale na jejich celkovém obsahu ve stravě bez ohledu na to z jakých potravin pocházejí.

Termický vliv jídla ( TEF=Thermic Effect of Food)

A jak je to tady z pomocí jídla při hubnutí? Pokud pomoc znamená, že jídlo dokáže přirozeně spálit více kalorií během zažívání než jiná jídla, tak ano. Naše tělo spaluje kalorie během zažívání. Tento proces je znám jako termický vliv jídla (TEF). Je dané, že bílkoviny mají vyšší TEF než sacharidy nebo tuky a to znamená, že pokud budete jíst více bílkovin, vaše tělo při trávení spálí více kalorií.

Ale znovu. Žádné jídlo s vysokým obsahem bílkovin není ,,super‘‘. Co je super, je celkový příjem bílkovin ve stravě bez ohledu na jejich původ.

Ještě jedna zábavná věc k zamyšlení. Znáte to, když nějaký výživový poradce nabádá lidi, aby jedli více superpotravin,protože obsahují to či ono a všechny tyto věci jim pomůžou pálit tuk a hubnout rychleji.

No a pak tu máme lehce obézního člověka, který potřebuje shodit několik kilogramů na váze. A ten najednou díky těmto doporučením začne přidávat do své diety hrst oříšků, kousky tmavé čokolády,borůvky,maliny,víno ( tyto potraviny se nejčastěji vyskytují na seznamech superfoods),aby přijal více antioxidantů, zdravých tuků a dalších prospěšných látek…bez ohledu na množství přijatých kalorií navíc, které tyto potraviny obsahují.

Vidíte to? V tomto případě (a stává se to častěji, než se může zdát) ne jen, že tyto superpotraviny nepomáhají člověku zhubnout, ale mohou dokonce zapříčinit pravý opak-přibírání na váze!

3) jsou zdravé

C:\Users\Slavek\Desktop\How-superfoods-healhome.jpg

A konečně na závěr tu máme zdraví.

Není žádný pochyb o tom, že superpotraviny jsou zdraví prospěšné a že obsahují řadu důležitých a tělu prospěšných látek. Jde o to, že nutriční obsah každé jednotlivé potraviny je prakticky bezvýznamný v souvislosti s celkovým složením stravy.

Jeden příklad. Vezměte si to nejvíc super jídlo, které vás napadne. A teď toto jídlo přidejte do diety někomu, kdo má špatné stravovací návyky. Znají to asi všichni lidé trpící nadváhou-nadměrná konzumace cukru a soli,alkoholu,přejídání,nedostatek ovoce a zeleniny ve stravě a tak dále.

Nyní je 99 procent jejich diety spatně a 1 procento jsou superpotraviny. Myslíte, že budou najednou zdravější? Nebudou. Tyto superpotraviny nebudou mít žádný významný efekt, možná vyjma falešné představy, že člověk dělá něco užitečného pro svoje zdraví, což mu vlastně brání v tom, aby udělal něco, co mu skutečně pomůže.

Je to právě ta představa některých lidí o superpotravinách,že mohou mít nadále špatné stravovací návyky a pak stačí čas od času přidat trochu brokolice nebo borůvek a všechno to špatné se najednou vynahradí. Ale tak to bohužel nefunguje.

Další věc, kterou je potřeba si uvědomit, je že tyto super zdravé potraviny ve skutečnosti nejsou žádné superpotraviny. Jako příklad si vezměte Acai berry ( Euterpe brazilská,také Kapustoň brazilská). Svého času si získala pověst další zázračné potraviny díky svému vysokému obsahu antioxidantů.

A víte v čem ještě je vysoký obsah antioxidantů? V kterémkoliv jiném bobulovitém ovoci ( borůvky,maliny,ostružiny..)! A téměř v každém dalším ovoci a zelenině. A v ořechách a semínkách, nebo fazolích či vejcích. A takto bychom mohli pokračovat dál a dál…

Pamatujete na ,,tyčinkovou‘‘ dietu, při které profesor Mark Haub jedl dva měsíce jen sladkosti a zhubl 12 kilo, aby dokázal, že to, co způsobuje hubnutí je pouze kalorický deficit bez ohledu na to, odkud kalorie pocházejí?

Víte co se během jeho pokusu ještě stalo? Tady jsou výsledky jeho testů a měření-jeho špatný cholesterol (LDL) se snížil o 20 procent a jeho dobrý cholesterol (HDL) se o 20 procent zvýšil. Také zredukoval o 39 procent hladinu triglyceridů (forma tuků).

Vidíte? Jedl sladkosti a zhubl. A jeho zdraví se také zlepšilo. Znamená to snad, že sladkosti jsou nejlepší superpotraviny? Ne. Znamená to, že v celkové dietě jednotlivce není žádné jídlo samo o sobě zdravé či nezdravé, bez ohledu na to, jestli obsahují zdraví prospěšné látky či nikoliv.

Můžete jíst borůvky každý den a přesto mít nadváhu, cukrovku, mít vysoký krevní tlak nebo cholesterol. Pouze vaše celkové stravovací návyky určují, zda budete zdravý (nebavíme se o dědičných nebo genetických chorobách).

Přesto toužíte po něčem super?

Tady je 5,,super‘‘ věcí, které pro sebe můžete udělat:

1) Správná životospráva

2) Cvičení

3) Dostatek spánku a odpočinku

4) Vyhýbání se nadměrnému stresu

5) Smích a sex