Velké omezení příjmu kalorií způsobuje velké problémy.

 

Klíčem ke ztrátě hmotnosti je vytvoření negativní energetické bilance ( rovnováhy )-více kalorií je spáleno než přijato. Ale co se stane, když bude omezení kalorií příliš velké?

Co je to energetická bilance?

Je to rozdíl mezi přijatou a vydanou energií. Pokud někdo sní víc kalorií ( energie ) než spálí, znamená to, že dotyčný má kladnou energetickou bilanci a přibere na váze. Jestliže je množství přijatých a vydaných kalorií stejné, hmotnost zůstane také stejná. To o co se mnoho lidí snaží je záporná energetická bilance-je spáleno více kalorií než přijato a dojde ke ztrátě hmotnosti.

Když je energetická rovnováha příliš extrémní a to v obou směrech-kladná i záporná,začnou se objevovat zdravotní komplikace. S příliš velkou kladnou bilancí se začnou projevovat příznaky nadváhy nebo dokonce obezity-cukrovka,rakovina,srdeční onemocnění, vysoký tlak atd. Ale co si mnoho lidí, kteří drží dietu a cvičí, neuvědomuje, je že příliš velký kalorický deficit nebo velká záporná energetická bilance způsobují vlastní zdravotní rizika.

Záporná energetická bilance

Pokud někdo vytvoří příliš velký deficit mezi přijatými a spálenými kaloriemi, je pravděpodobné, že se objeví následující zdravotní komplikace:

abnormální kolísání hormonů včetně testosteronu a štítné žlázy

problémy s pamětí a koncentrací

únava a bolestivost

ztráta svalové a kostní hmoty

zpomalený metabolismus

reprodukční poruchy (ztráta menstruačního cyklu, neplodnost)

deprese a úzkost

poruchy spánku

Je nemožné přesně říci, jak velký kalorický deficit u každého jednotlivce způsobí tyto problémy, protože každý je jiný, ale platí že, čím větší deficit, tím větší problémy.

Jak problémy začnou

Možná si myslíte, že když jíte zdravě a cvičíte, tak se vás tyto problémy netýkají. Ale problém s příliš velkou energetickou bilancí je častější než tušíte a ne pouze u lidí se stravovacími problémy nebo podvýživou.

Mnoho neinformovaných lidí začne dietní a cvičební programy tím, že prudce omezí kalorie a začne tvrdě trénovat v posilovně. Začnou spalovat obrovské množství kalorií, ale přijímají zpět jen velmi málo v naději na rychlou ztrátu hmotnosti.

Přestože to může ze začátku fungovat, po čase začnou pociťovat únavu a bolestivost, které nebudou ustupovat. Jejich svaly, křičící po živinách, které byly použity během cvičení, zůstanou po cvičení bolavé a nebudou se zotavovat.

Jako další, jejich metabolismus se zpomalí, protože jejich tělo si začne myslet, že hladoví a zoufale si bude držet tukové zásoby, které má. To běžně k tomu, aby to člověk vzdal a vrátil se ke starému způsobu života, protože,, to nefunguje,,. Přitom jediné co měly udělat bylo méně cvičit a více jíst.

Jak vytvořit zdravý kalorický deficit

Pro vytvoření zdravé negativní energetické bilance, která podporuje ztrátu tuku je důležité se ujistit že za a) jíte dostatek kalorií pro energetický požadavek aktivity kterou provádíte a za b) jíte správný druh potravin (zaměřeno na kvality, ne pouze na množství).

Pokud intenzivně cvičíte několikrát týdně a máte aktivní životní styl, musíte jíst dostatek kalorií a správných živin pro vaše tělo, aby mohlo dobře regenerovat a fungovat. Když žijete jako atlet, nedosáhnete výsledků ve výkonu ani ve ztrátě tuku, když nebudete jíst jako atlet.

Budete také potřebovat kvalitní jídlo pro obnovu a energii. Vaše tělo nepracuje stejně na 2000 kaloriích z hamburgerů, šejků a hranolek, jako na 2000 kaloriích ze zeleninových salátů, kuřecího masa a ovesných vloček.

Stejně tak pokud denně cvičíte a hladovíte na velmi nízkokalorické dietě, budete čelit úplně stejným problémům. Může se to stát při jakékoliv váze, v kterémkoliv věku nebo při jakékoliv fyzické námaze. Tělo musí mít dostatečný příjem kalorií, aby mohlo fungovat, tečka.

Asi nejbezpečnější pro většinu lidí je vytvoření kalorického deficitu okolo 500 kalorií denně, ale u každého jedince to bude rozdílné. Začněte tak a uvidíte, jak se budete cítit. Pokud začnete pociťovat výše uvedené příznaky, pravděpodobně potřebujete zvýšit množství jídla, které jíte.

Pro váš kalorický příjem použijte kvalitní, nezpracované potraviny jako je maso,zelenina,ovoce,celozrnné výrobky,ořechy a tím dáte vašemu tělu vše, co potřebuje pro odbourávání tuku, ochranu svalové hmoty a správnou funkci.

Autor: Deanna Schober

Přeložil: Bob