Jak se vyvarovat zranění při sportu?

 

Přestože nejčastější příčinou sportovního zranění je nedostatečné rozehřátí před začátkem namáhavého cvičení, úrazy mohou být způsobena i špatným používáním sportovního vybavení a nedostatečným bezpečnostními opatřeními. K sportovním úrazům jsou nejnáchylnější závodní a profesionální sportovci, protože intenzivní trénink může určité svaly učinit zranitelnějšími, zejména díky nadměrné námaze.

Ačkoli je kvůli nepředvídatelnosti sportu a fyzických aktivit nemožné zcela zamezit zranění, můžete snížit pravděpodobnost zranění tím, že se budete řídit určitými preventivními zásadami. Následující kroky pomáhají předcházet zranění.

Zahřejte se

Warm-up je nejdůležitější a nejvýznamnější způsob, jak snížit pravděpodobnost zranění při sportu. Postačit by mělo 5 – 10 minut a zahrnuto by mělo být lehké protahování a procvičení svalů, které je připraví na následující namáhavou činnost. Je vhodné začít pomalu a postupně nabírat svižnější a energičtější tempo.

Takové rozehřátí vede ke zvýšenému průtoku krve do svalů, zvýšené flexibilitě svalové tkáně a to významně sníží riziko natažení nebo přetížení svalu. Ideální cviky na rozehřátí mohou představovat chůzi nebo jogging. Ty vám umožní postupně navyšovat tempo a tím dále připravit tělo na vysilující cvičení.

Po warm-upu můžete lehce protáhnout svaly a šlachy, tím předejdete zranění. Zvláštní pozornost věnujte protažení těch svalů, které budete zapojovat během cvičení.

Používejte správné ochranné pomůcky

Ochranné vybavení je u některých sportů důležité, protože zabraňuje poranění účastníků. Zvláště důležité je, pokud sport nebo činnost zahrnuje fyzický kontakt s ostatními hráči nebo účastníky.

Ochranné pomůcky mohou zahrnovat holenní chrániče (používané při hokeji a fotbalu), boxovací rukavice nebo helmu. Všechny tyto věci jsou vytvořeny tak, aby ochránily citlivé místa na těle.

Zároveň je při sportování důležité mít správnou obuv. Správné boty poskytují oporu chodidlu a kotníku, a tak zabraňují vyvrtnutí a úrazům. Helma je samozřejmě nesmírně důležitá, protože ochraňuje lebku a mozek proti poškození. Je nepostradatelná hlavně při kontaktních sportech, kde jsou časté nárazy.

Technika

Hodně sportů si žádá přesnou techniku, která minimalizuje riziko úrazu. Pro váš vybraný sport je důležité si osvojit správný postup a provedení. Nácvikem dobré techniky můžete značně snížit riziko úrazu svalů, šlach a kostí. To platí i pro posilovny, kde jsou k dispozici experti, kteří vám poradí, jak používat vybavení bezpečně a efektivně.

Nepřeceňujte se

Při fyzických aktivitách je důležité, abyste poslouchali své tělo a respektovali jeho limity. Když začínáte s novým sportem, začněte pomalu a plynule, abyste zamezili natažení nebo přetížení svalů, které tělo není zvyklé používat nebo protahovat. Jestli jste nějakou dobu neprováděli žádné náročné cvičení, měli byste postupně vybudovat výdrž a sílu, abyste se vyvarovali poranění. Časem, až si všimnete, že se vaše kondice zlepšuje, můžete se věnovat fyzickým aktivitám delší dobu.

Zůstaňte hydratovaní

Voda je pro fungování těla nepostradatelná a to platí zejména při aktivitách a cvičení. Pokud cvičíte v horku nebo slunném počasí, je nezbytné udržet tělo hydratované, protože dehydratace může značně snížit mentální i fyzickou kondici.

Zklidněte se

Stejně jako je důležité správné rozehřátí, tak je podstatné, abyste se pořádně po fyzické aktivitě zklidnili a uvolnili. Věnujte po tréninku alespoň 5 – 10 minut lehké formě cvičení (například chůzi), aby klesl srdeční tep na normální rychlost. Zklidnění po cvičení umožní tělu odstranit odpadní látky ze svalů, které nahradí kyslíkem a živinami. To zamezuje ztuhnutí svalů po cvičení a umožní svalům se plynule obnovit po fyzické aktivitě. V této fázi můžete provést cviky na protažení svalů, které jste zapojovali při tréninku.